Rabu, 22 Julai 2015

Ketahui Simptom, Risiko dan Rawatan Masalah "Tombong" Dikalangan Wanita


Tombong dan risikonya 

Tombong jarang sekali berlaku semasa wanita hamil. Sebaliknya, ia biasa berlaku sebelum wanita hamil dan uterus akan menjadi kecut dan terangkat secara sendiri selepas tiga bulan hamil. Justeru, sesuatu yang terasa  di kawasan dinding faraj oleh wanita hamil selalunya berkaitan dengan pundi kencing jatuh (cystocele) atau dinding faraj jatuh. Walau bagaimanapun, ini hanya boleh dipastikan apabila wanita itu berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan.

Lazimnya, tombong lebih kerap berlaku di kalangan wanita yang sudah beberapa kali hamil dengan lebih daripada satu atau lebih kelahiran vagina dan juga dihidapi wanita selepas putus haid.

Kedudukan rahim yang jatuh terdiri daripada beberapa peringkat :

1. Rahim adalah pada separuh bahagian atas vagina
2. Rahim telah turun hampir pada pembukaan faraj
3. Rahim menonjol keluar dari faraj
4. Rahim benar-benar keluar dari faraj sepenuhnya

SIMPTOM-SIMPTOM

  • merasa suatu tekanan dalam pelvis atau vagina
  • sering ke tandas untuk mengosongkan pundi kencing
  • kebocoran air kencing
  • sakit belakang di kawasan berhampiran serviks
  • pendarahan faraj
  • peningkatan keputihan
  • jangkitan pundi kencing yang berulang
  • sukar buang air kecil atau air besar
  • rahim dan serviks yang membonjol ke dalam bukaan faraj

RISIKO

Komplikasi akibat daripada tomgong semasa hamil berbeza-beza daripada jangkitan serviks kecil kepada pengguguran spontan. Selain itu, anda mungkin akan menglami tekanan bersalin lebih awal daripada waktunya (kelahiran pra-matang).

Wanita yang terjebak dengan masalah tombong mungkin menghadapi risiko tertentu dystocia semasa melahirkan yang mana memerluka bantuan kecemasan untuk bersalin.

Risiko paling serius akibat tombong ialah kematian janin dan juga jangkitan saluran kencing yang serius serta kemungkinan mendedahkan wanita kepada perubahan pra-kanser sekiranya tombong berlaku dalam suatu masa yang panjang.

RAWATAN

1. Senaman kegel

Adalah senaman yang selamat untuk wanita hamil kerana ia dapat membantu menguatkan otot lantai pelvik. Senaman ini sangat mudah dan boleh dilakukan di mana-mana sahaja.

2. Pembedahan

Teknik pembedahan juga sesuai dilakukan iaitu selepas 6 minggu melahirkan. Pembedahan yang disyorkan iaitu dengan cara serviks dipotong/dipendekkan dan ligament uterosacial diketatkan melalui pembedahan liang faraj. Prosedur ini lebih sesuai untuk wanita yang merancang untuk hamil lagi. Sekiranya tombong terlalu serius, histerektomi terpaksa dilakukan oleh doktor.

3. Fotona Laser

Terkini, rawatan termoden melalui rawatan Fotona Laser (Incontilase & Intimalase) yang boleh dilakukan selepas selesai darah nifas. Rawatan laser bukan bukan sahaja merawat tombong, malahan boleh mengembalikan hubungan intim yang sihat bersama suami hanya tiga hari selepas rawatan. Manakala untuk wanita yang tidak mengalami masalah tombong, laser mengetatkan faraj juga boleh dijalani untuk mengetatkan faraj longgar bagi mencapai kebahagiaan rumahtangga.

- Sharing is Caring -

Sumber

Perkongsian Hati ke Hati

Dang Jue Nasfah
010-8176797 sms/wa
Sid 931577
Your Trusted Shaklee Independent Distributor
------------------------------------------------------------
Ingin Jana Pendapatan Dari Rumah? 
Nak tahu lebih lanjut? 
Hubungi saya atau Klik Di Sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan