Rabu, 20 Mei 2015

Atasi Masalah Bengkak Susu

Bercerita tentang laktasi, pasti kita tidak dapat mengelak daripada berbicara tentang payudara. Menyusukan bayi dengan susu ibu memang satu pengalaman yang indah. Tetapi, ada kalanya ia merupakan dilema dan pengalaman buruk bagi ibu, terutama bila berhadapan dengan masalah bengkak susu.



Payudara Bengkak
Payudara bengkak adalah perkara semulajadi kerana banyak susu dihasilkan pada minggu pertama kelahiran. Bagaimanapun, pembengkakan atau engorgement boleh membawa kepada masalah kesihatan dan perlu dirawat.

Mengapa pembengkakan susu berlaku?

1. Pembengkakan berlaku kerana penahanan susu dalam alveoli atau tempat susu disimpan. Alveoli akan mengembang hingga menghalang sistem limfa dan saluran darah. 

2. Menyebabkan pengumpulan darah dalam saluran darah pada payudara. Payudara akan terus membengkak, keras dan sakit. 

3. Pembengkakan tanpa rawatan akan menyebabkan rasa sakit kerana saluran tersumbat dan mastisis.

Tanda-Tanda Mastisis
  • Tanda merah pada payudara biasa dalam bentuk tiga segi
  • Payudara rasa bengkak
  • Simptom selesma seperti demam, sakit, tegang, letih dan mudah terasa (emosi)
Kedudukan bayi menyusu
Untuk membolehkan bayi menyusu dengan selesa, kedudukannya perlu betul dan puting payudara menonjol bagi membolehkan bayi menghisap dengan betul dan mudah.

Bagaimanapun,  semasa pembengkakan berlaku, puting tidak dapat menonjol dengan betul menyebabkan penyusuan sukar. Percubaan untuk menghisap payudara yang sedang bengkak adalah ibarat menghisap seketul batu! Pembengkakan sebenarnya ada dua tahap iaitu biasa atau normal dan luarbiasa.

Pembengkakan Biasa atau Normal
Tidak mengganggu proses penyusuan kerana tisu-tisu payudara masih mudah ditekan oleh mulut bayi. Umumnya, masalah ini akan berlaku pada hari kedua iaitu sama ada anak tidak menghisap dengan sempurna atau saluran tersumbat.

Pembengkakan Luarbiasa
Akan menimbulkan rasa sakit dan payudara menjadi merah hingga menyebabkan susu badan ibu meningkat.

Perbezaan Di Antara Bengkak Biasa Dengan Pembengkakan Payudara :

Bengkak Biasa :
Hari : Hari ke-2 hingga 4
Bahagian : Kedua-dua belah payudara
Bengkak : Seluruh payudara
Bahang : Kadangkala panas
Sakit : Jarang
Rasa : Lembut
Sakit bila disentuh :Tiada
Suhu : Kurang 38 darjah/celsius
Keadaan Ibu : Sihat

Pembengkakan :
Hari : Hari ke-2 hingga 3
Bahagian : Kedua-dua belah / sebelah 
Bengkak : Seluruh payudara
Bahang : Sentiasa panas
Sakit : Kerap
Rasa : Keras
Sakit bila disentuh :Rasa Sakit
Suhu : Lebih 38 darjah/celsius
Keadaan Ibu : Tidak sihat

Mengatasi Masalah Pembengkakan

1. Perkara paling utama ialah kedudukan dan pelekapan bayi perlu diperiksa dan diteliti. Kadangkala, oleh sebab kedudukan dan pelekapan bayi tidak betul boleh menyebabkan bayi tidak dapat mengosongkan payudara secukupnya yang akan menyebabkan pengumpulan susu. Bagaimanapun, ia akan berulang selepas 12 hingga 48 jam.

2. Ketika pembengkakan, bayi sukar melekap secara optimum. Ibu sebaiknya perlu mengeluarkan susu untuk melembutkan areola dan payudara supaya bayi boleh menghisap dengan mudah. Perah susu anda sebanyak mingkin atau selang-selikan dengan waktu memerah dengan waktu menyusukan anak untuk keselesaan.

3. Penggunaan baha haba sebelum menyusukan dapat membantu susu mengalir dengan lebih baik. Mandi dengan air suam atau balutan tuala suam dan berhaba.

4. Urutan lembut pada payudara turut membantu pengaliran susu dengan lebih lancar.

5. Bungkusan ais ketul dan daun kubis pun boleh mengurangkan rasa sakit. Selain itu, boleh gunakan beg sayuran beku atau lampin pakai buang yang dilembapkan dan dibekukan selama 20 minit turut berkesan. Rawatan bahan-bahan sejuk ini boleh dilakukan selama 15 ke 20 minit selepas anda menyusukan bayi.

6. Pengambilan suplemen atau vitamin semulajadi seperti Lecithin Shaklee, yang membantu mengatasi masalah "clogged duct" atau saluran airsusu tersumbat yang menyebabkan susu bengkak. 




~~~ With Love ~~~

Whatsapp : 014 280 1508
Shaklee ID : 931577

Mahu harga AHLI? Jomlah jadi AHLI! Ada offer istimewa tau...KLIK DI SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan