Sabtu, 12 November 2016

Dr. Forest C. Shaklee : Pengasas Shaklee Corporation

Dr. Forrest C. Shaklee merupakan founder syt nutrisi terkenal jenama Shaklee Corp.

Siapa Dr. Forrest C. Shaklee?

Beliau dilahirkan pada November 1894. Ketika beliau dilahirkan, beliau sudah pun mempunyai sakit. Beliau didiagnos menghidapi penyakit tuberculosis ataupun TB dan doktor mengatakan bahawa beliau tidak akan hidup lama. Ibu bapa Dr. Forrest tidak berputus asa, mereka percaya dengan kebaikan semulajadi lalu berpindah ke tempat yang tanahnya subur dan penuh dengan mineral dan nutrien.

Pada ketika itu mereka tinggal di kawasan lombong arang batu dan mereka percaya dengan makanan yang baik, udara yang segar serta rehat yang cukup dapat mengubati TB ataupun batuk kering.

Wlupun beliau disahkan bebas daripada TB ketika remaja, namun tahap kesihatan beliau masih lagi tidak begitu memuaskan dan memerlukan usaha untuk menjadi lebih sihat lagi. Lalu beliau pun mula bersenam dan mengkaji perhubungan antara kesihatan tubuh badan, nutrien, gaya hidup dan pemikiran. Salah satu pegangan beliau adalah fikiran positif.

Semasa belajar di Palmer School of Chiropractic, beliau sering melihat pesakit yang kurang nutrien ataupun terlebih (overfed). Beliau percaya yang kekurangan nutrisi boleh menyumbang kearah sesuatu penyakit dan beliau semakin mengambil berat tentang kepentingan nutrisi didalam kehidupan seharian.

Pada tahun 1915, hasil kajian dan usahasama dengan saintis lain maka terhasilnya supplement pertama dunia iaitu Vitalized Minerals (skrg dikenali sbg VitaLea Iron Formula) dan perkataan VitaMin ada berasal dr gabungan singkatan Vita & Min tersebut. Kemudian Dr. Forrest mula aktif mengubati pesakit dan memastikan pesakitnya mengambil diet yang kaya dengan vitamin.

Satu demi satu kejayaan yang Dr. Forrest capai dan kemudian bergabung tenaga dengan anak-anak untuk mewujudkan kesedaran tentang kepentingan nutrisi. Akhirnya pada 1 April 1956 Shaklee Corporation mula beroperasi menjual produk makanan tambahan dan setiap pelanggan akan diberi pemahaman tentang nutrisi sebelum mereka menjadi pelanggan kerana Dr. Forrest mahu semua orang sedar tentang kepentingan nutrisi.

Bak kata Dr. Forrest pada anak-anaknya "We'll teach some and they'll teach other".

Dengan itu bermulalah kisah Shaklee mengorak langkah didalam dunia supplemen sehingga terciptanya pelbagai jenis vitamin untuk kesihatan orang ramai. Semangat Dr. Forrest semasa beliau disahkan menghidap penyakit kanser memang perlu dipuji kerana terus berpegang teguh pada kepercayaan beliau yang nutrisi yang betul akan menyembuhkan penyakit. Beliau tetap menjalankan kajian serta penyelidikan walaupun sedang sakit.

Sooo inspiring!😍

Setiap orang yang berjaya itu ada kisah mereka tersendiri. Untuk berjaya bukan mudah, banyak dugaan dan cabaran yang harus ditempuhi.

Oleh itu kita mesti lebih bersemangat💪🏻💪🏻

Sebab itulah niat saya sebagai Pengedar Shaklee ingin menyampaikan dan menyebarkan kebaikan nutrisi Shaklee ni di samping membantu utk menambahnilai hidup kita ke arah lebih baik.

============
Makdang Ejen Shaklee
010-817-6797

#tsunamishaklee
#polluxfamily
#liveamazing
#amazingseventeen
#pengedarshakleesabah
#shakleesandakan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan